Noordhoff.nl   Basisonderwijs     Plein Junior

Basisonderwijs

Plein Junior

Dé nieuwe methode wereldoriëntatie, inclusief burgerschap en digitale geletterdheid

icon Samenhang: herkenbare vakken in samenhang
icon Stevige kennisbasis: eerst kennis, dan transfer
icon Actief en samenwerkend leren: Pleinopdracht
resource-not-found
resource-not-found

Nieuw: Plein Junior!

Haal de wereld naar binnen met Plein Junior! In deze nieuwe methode voor wereldoriëntatie komen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, burgerschap en digitale geletterdheid op een logische manier samen. Die samenhang leidt tot meer begrip bij kinderen én maakt leren leuker. Want hoe meer kennis van de wereld, hoe nieuwsgieriger je wordt!

Wanneer gereed?

  • Schooljaar ’24 – ’25: vroegstartscholen groep 5 aan de slag

  • Schooljaar ’25 – ’26: groep 5 t/m 8

  • Schooljaar ’26 – ’27: groep 3 en 4

resource-not-found

Thema-opbouw en Pleinopdracht

Herkenbare vakken in samenhang

In Plein Junior werken je leerlingen met thema’s, waarin de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur&techniek, burgerschap en digitale geletterdheid terugkomen. In elk thema komen alle vakken herkenbaar aan bod. Jij ziet precies aan welke doelen er gewerkt wordt. De leerlingen kijken elke les met een ander perspectief naar het thema waaraan ze werken. De ene les vanuit een aardrijkskunde-perspectief, de volgende les vanuit een digitale geletterdheid-perspectief etc. Bij het thema Hunebedbouwers leren de leerlingen over de ijstijd, de samenleving van toen, wat er toen te eten was, hoe je technisch een hunebed bouwt en welke afspraken je moet maken als je samen iets wilt realiseren. In het thema leggen leerlingen steeds de link naar het heden: stel dat jij met je klas een hunebed zou bouwen, welke afspraken maak je dan met elkaar? De kinderen werken in stapjes toe naar de pleinopdracht, waarin alle vakken een logische plek krijgen.

Wereldwijzer en Tijdwijzer

Elk thema bevat ook een les Wereldwijzer en Tijdwijzer. In de Wereldwijzerles is er aandacht voor topografie en de opbouw van een geografisch wereldbeeld. In het thema over Hunebedbouwers komen de provincies aan bod en zoomen leerlingen in op Drenthe. In de Tijdwijzerles ligt de focus op één specifiek tijdvak, die in chronologische volgorde worden aangeboden. In het thema van de Hunebedbouwers leren leerlingen over de tijd van jagers en boeren.


Opbouw groep 5 t/m 8:

Per groep

30 lesweken

Thema’s

6 per groep, 5 weken per thema

Week

3 lessen per week

Lessen

Per thema 14 lessen, 60 minuten en een toets

Openingsvideo

Elk thema start met een centrale vraag die steeds terugkomt en voor de verhaallijn door het thema zorgt. Bij de centrale vraag is een prikkelende openingsvideo. Hierin wordt de centrale vraag van het thema met een knipoog geïntroduceerd, bijvoorbeeld: “Waar woon je veilig?”.

resource-not-found

Voorbeeld Pleinopdracht: maak een museum

In de Pleinopdracht komen alle kennis en inzichten uit de vaklessen op een creatieve manier samen. Leerlingen leggen daarbij steeds het verband met de wereld van nu. Bijvoorbeeld: maak een museumhoek over de samenleving van nu, uitgelegd aan Hunebedbouwers. Bij de Pleinopdracht zijn heldere criteria:

Hoe ziet de museumhoek eruit?

  • een achtergrondposter met de naam van jullie afdeling

  • ten minste vier voorwerpen bij jullie onderwerp, waarvan:
    - één echt voorwerp dat je kunt meenemen
    - één voorwerp dat in een ander tijdvak is uitgevonden
    - ten minste twee afbeeldingen van voorwerpen

  • bij elk voorwerp een museumkaartje

resource-not-found

Stevige kennisbasis: eerst kennis, dan transfer


Leren is effectiever als het leerproces is opgebouwd van ‘samen naar zelf’. Daarom vormt kennis de basis in Plein Junior. Elke les begint daarom met duidelijke doelen en is opgebouwd vanuit klassikale instructie. Jij begeleidt jouw leerlingen van samen naar zelfstandig werken met een aantal op EDI gebaseerde technieken om leerlingen te activeren, kennis te construeren, begrip te controleren en om leerlingen te laten samenwerken met elkaar.

Ook is er veel ruimte voor herhaling van de vorige lessen zodat kennis goed blijft hangen. Nieuwe begrippen worden stapsgewijs en met voorbeelden uitgelegd en geoefend.

Actief en samenwerkend leren

De methode bestaat uit interactieve lessen met verschillende samenwerkingsvormen, zodat alle leerlingen meedoen en meepraten over de inhoud van de lesstof. Anders dan bij andere lesmethoden werken de leerlingen veel minder in een leerwerkboek.

De lessen zijn zo ontworpen dat er voortdurende en afwisselende interactie plaatsvindt tussen de leerkracht en de leerlingen. Het digibord, de handleiding en het leerwerkboek vullen elkaar aan.

Zo zit het bij

Aantekeningen (leren) maken is belangrijk. Het fysiek opschrijven en samenvatten van informatie helpt leerlingen bij het verwerken en onthouden van lesstof. In Plein Junior maken de leerlingen veel aantekeningen doordat zij elke les hun eigen uitlegvlak maken, het ‘Zo zit het bij schema’. Dat werkt als volgt: de leerkracht geeft de instructie en de leerling maakt hierbij aantekeningen (tekst of tekeningen). Met ondersteuning van de leerkracht vult de leerling het ‘Zo zit het bij (ZZHB) schema’ in.


Burgerschap

Burgerschap is volledig geïntegreerd in Plein Junior. Daardoor werk je met Plein Junior gericht aan burgerschapsvorming en voldoe je aan de burgerschapsdoelen. In ieder thema is een expliciete burgerschapsles waarin leerlingen een link vanuit de lesstof naar de huidige samenleving en hun eigen wereld.

resource-not-found

Taal, lezen & wereldoriëntatie

Betekenisvol leren bereik je door samenhang aan te brengen tussen wat je leert. Wereldoriëntatie kun je dan ook niet los zien van taal en lezen en andersom. De verschillende leergebieden grijpen in elkaar. Door taal, lezen en wereldoriëntatie aan elkaar te verbinden, zorg je voor herhaling en toepassing en wordt het leren makkelijker en leuker. Door de pleinopdracht maken de leerlingen de transfer van kennis en vaardigheden naar toepassing. Hierbij passen zij taalkennis uit de taalmethode, bijvoorbeeld uit Nieuw Nederlands Taal, direct toe. De kennis van de wereld uit Plein Junior gebruiken leerlingen direct in hun taal- en leesmethode en zorgt voor dieper leren.


Rijke teksten en woordenschat

Plein Junior bevat langere rijke teksten met veel variatie in taalgebruik, zodat lezen onderdeel is van wereldoriëntatie. Woordenschatontwikkeling is daarbij een belangrijk onderdeel.

Leer de methode beter kennen

Nieuwsgierig naar meer?

resource-not-found

Alle ins en outs overzichtelijk uiteen gezet

Brochure Plein Junior

resource-not-found

Neem een inkijkje

Met het leerwerkboek krijg je een indruk van een deel van een Plein Junior-les. Je ziet hiermee een stukje van een les. In de les gebeurt natuurlijk veel meer! De lessen zijn zo ontwikkeld dat er interactie is tussen de leerkracht en leerlingen.

resource-not-found
Nieuw en exclusief bij Noordhoff: de e-zichtzending!

Stel gratis je eigen pakket van beoordelingsmateriaal samen en ontvang het direct in je mailbox. Met de e-zichtzending kun je de digitale versie van de boeken en lesmaterialen van de methode bekijken en uitproberen. Inclusief proeflessen en een proeflicentie voor leerkracht en leerling. Wil je de methode ook op papier zien en voelen? Bestel dan een fysieke zichtzending.

Vind hier antwoord op de meest gestelde vragen over Plein Junior. Klik op onderstaande knop voor alle FAQ.

Veelgestelde vragen over Plein Junior

Wanneer verschijnt Plein Junior?

icon

Waar staat Plein Junior voor?

icon

Komen alle kerndoelen van de vakken aan bod in Plein Junior?

icon

Welke thema's komen er aan bod in Plein Junior?

icon
resource-not-found

Onze methodespecialisten staan voor je klaar!

Heb je vragen of wil je graag meer informatie ontvangen? Onze methodespecialisten helpen je graag verder. Bekijk het regio-overzicht om te zien bij wie je terecht kunt.

Wil je het lesmateriaal van Plein Junior kosteloos inzien en ontdekken?